U wilt een nieuwe arbodienst. Omdat de vorige u niet beviel. Of omdat u gewoon benieuwd bent naar een andere. Dat kan! Wie voor 1 oktober opzegt, kan zich in de maanden oktober, november en december oriënteren. Vóór 1 januari moet u een beslissing nemen. Waar moet u op letten voor een juiste keuze? We denken graag met u mee en geven u 8 kenmerken van een goede arbodienst.

#1 Een passend contract

Wilt u volledig begeleid worden en hebt u geen verstand van de bijbehorende wet- en regelgeving? Kies dan een arbodienst die verschillende servicepakketten aanbiedt. Heeft u bijvoorbeeld weinig verzuim en kunt u dat verzuimrisico goed zelf dragen, kies dan voor een basispakket. De maandelijkse kosten zijn laag en u krijgt toch alle hulp die u nodig heeft. Maar heeft u veel verzuim of kunt u het risico daarop niet goed dragen? Kies dan voor een full serviceabonnement. Is er wat aan de hand, dan hoeft u voor algemene interventies niets te betalen. De maandelijkse kosten voor een verzuimbegeleidingsabonnement liggen dan hoger.

#2 Een passende werkwijze

Heeft u wensen voor een bepaalde werkwijze? Een goede arbodienst luistert naar u om de juiste regie te bepalen. En past haar werkwijze daar zoveel mogelijk op aan.

Kies dus een arbodienst die in staat is in te spelen op uw wensen. Vraag een arbodienst om de samenstelling van hun klantenbestand, vraag om referenties, ervaringen en succesverhalen. En: vraag rond in uw netwerk naar de ervaringen van anderen.

#3 Een goede bedrijfsarts

Een goede bedrijfsarts is bekwaam in het beoordelen van verzuim; is het ziekte of gebrek? Hij luistert naar zowel werkgever als werknemer en gaat onpartijdig te werk. Hij geeft adequate adviezen, waarbij hij de wetgeving in acht neemt.

Ook hier geldt: vraag om referenties. Vaak is het zelfs mogelijk de bedrijfsarts eens te ontmoeten als u daar als potentiële klant om vraagt.

#4 Een match met de casemanager verzuim

Als het goed is, krijgt u een vast aanspreekpunt: uw casemanager. De casemanager behartigt in de eerste plaats de belangen van de werkgever. Hij of zij voert de nodige gesprekken met de werkgever en de werknemer, houdt hen op de hoogte van rechten en plichten en adviseert waar nodig. Proactief en altijd in overeenstemming met de wetgeving. Het belang van alle partijen is: verzuim voorkomen, verzuim beheersen en waar mogelijk verminderen. En natuurlijk: de kosten reduceren.

Uw casemanager is een goede adviseur als hij of zij uw verzuim analyseert, organisatie breed naar verbeterpunten zoekt en u op de hoogte houdt van ontwikkelingen in het vakgebied.

#5 Een makkelijk verzuimsysteem

Vooral als u veel werknemers of veel verzuim hebt, maakt u best veel gebruik van het verzuimsysteem van de arbodienst. Het is iets wat u er gratis bij krijgt. En iets wat werkgevers en leidinggevenden meestal niet leuk vinden. Een systeem dat gebruiksvriendelijk is, geeft veel gemak en voorkomt irritatie. Laat u daarom goed inlichten over het verzuimsysteem dat uw arbodienst gebruikt. Dan kunt u het optimaal benutten.

#6 Een netwerk vol kennis en deskundigheid

Kies voor een arbodienst met een stevig netwerk van specialistische partners. Aan uw casemanager alleen, hebt u in sommige gevallen niet genoeg.

Zo kunt u bij ontslagzaken of arbeidsconflicten bijvoorbeeld een arbeidsjurist nodig hebben die u ontzorgt of voor u in beroep gaat. In een langdurig verzuimdossier komt ook altijd een arbeidsdeskundige kijken. Hij of zij beoordeelt wat iemand nog wel kan of niet. Kan er iemand re-integreren bij een andere werkgever? Dan moet er een tweede spoortraject komen. Dat verzorgt een re-integratiebureau. Andere voorbeelden van specialistische partners zijn: schuldhulpverlening, traumaopvang, fysiotherapeuten, verslavingszorg, mediation, etc.

Door gebruik te maken van de partners van uw arbodienst weet u zeker dat er eisen worden gesteld aan hun dienstverlening en dat ook uw casemanager meekijkt. Dat geeft een veilig gevoel en geeft u meer grip op de situatie.

#7 Discretie

Uw gegevens en de gegevens van uw personeel zijn persoonlijk. Die mogen niet op straat komen. Daarom is het belangrijk dat u een arbodienst kiest die integer met uw gegevens omgaat. Zowel online als offline. U moet daarbij letten op het wachtwoordbeleid, hoe de toegang tot medische dossiers geregeld is en of er een duidelijk privacy beleid gehanteerd wordt.

#8 Persoonlijke aandacht

U wilt zich geen nummer voelen. Of er nou geen, weinig of veel verzuim is. Belangrijk is een arbodienst die in staat is om u persoonlijke aandacht te geven. Want daardoor leren de medewerkers van de arbodienst u het beste kennen en kunnen ze u het beste van dienst zijn. Bij een grote partij gebeurt dat vaak niet. Kies daarom voor een partij die korte lijnen kent, waar u een vast contactpersoon heeft met wie u makkelijk en snel contact op kunt nemen.

Arbodiensten en Veldsink advies

Uiteraard bent u vrij in uw keuze voor een arbodienst. Natuurlijk kunnen we u hier ontzorgen en adviseren. Veldsink werkt samen met de arbodiensten van Assist Verzuim. Dit zijn no-nonsense arbodiensten, waar wij erg goede ervaringen me hebben. Zij hebben alle kenmerken van een goede arbodienst. En de dienstverlening sluit naadloos aan op de verzuimverzekering van Veldsink Advies. Dit biedt u naast financiële voordelen een volledig beeld en effectieve aanpak van verzuim.

Vragen?

Wilt u advies over arbodiensten waar wij mee samen werken of de verzuimverzekering in combinatie met arbodienstverlening? Neem dan contact met ons op via uw Veldsink kantoor of kijk op www.veldsink.nl/verzuim

Let op: Arbodiensten hanteren een opzegtermijn van 3 maanden. Wilt u vanaf 2020 een nieuwe arbodienst? Dan moet u voor 1 oktober uw huidige contract opzeggen. Zo heeft u de mogelijkheid om te switchen en houdt u nog steeds de mogelijkheid om te blijven bij uw huidige arbodienst.

 

Blog 1 – Acht kenmerken van een goede arbodienst
Direct contact

Veldsink Advies Nuenen

  • Telefoon

    040-2635900
  • E-mail

    nuenen@veldsink.nl
  • Adresgegevens

    Park 26 - 28
    5671GA Nuenen

  • Openingstijden

    Van maandag t/m vrijdag geopend van 08.30 uur tot 17:30 uur *

Stel uw vraag

Wij staan u graag te woord! Vul uw vraag en gegevens in en wij reageren zo snel mogelijk.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Afspraak maken

  • Datumnotatie:DD dash MM dash JJJJ