Gepubliceerd op 25 januari 2019
Je hebt er lang over gedroomd en er goed over nagedacht. De kogel is door de kerk, je gaat je eigen onderneming starten! Om je droom werkelijkheid te laten worden zal je toch ook met je beide voeten op de grond moeten blijven staan. Waar begin je? Wij geven een aantal aandachtspunten waar je mee kunt beginnen.
Marktonderzoek
Je heb in jouw ogen een briljant idee, je staat er helemaal achter en je bent er zeker van dat dit precies dátgene is waar iedereen op zit te wachten. Dit is een mooi uitgangspunt, want zo kun je jouw enthousiasme goed gebruiken om mensen te overtuigen. Maar denk er nog eens over na, toets je idee met de mensen waarvan jij denkt dat ze in jouw doelgroep vallen. Is het echt zo fantastisch als je denkt? En zijn er al producten of diensten die hier op lijken? Kijk bij je concurrentie en zoek voor jezelf uit wat jou onderscheidend maakt van anderen. Zet al je ideeën in een ondernemersplan, overweeg de kansen en risico’s en zoek eventuele investeerders.
Bedenk een goede naam
Je bedrijfsnaam is heel belangrijk voor herkenbaarheid. Idealiter geeft het jouw persoonlijkheid weer en laat het zien waar je voor staat en wat je doet. Heb je een goede naam bedacht, controleer dan of je gekozen naam al bestaat en dat het geen vreemde betekenis heeft in een andere taal (of dialect).
Kies een rechtsvorm
Voordat je je kunt inschrijven bij de Kamer van Koophandel, moet je weten welke rechtsvorm jouw onderneming gaat krijgen. Er zijn verschillende mogelijkheden met bijbehorende voor- en nadelen. Eenmanszaak, vof, bv, nv, stichting of maatschap, onderzoek de mogelijkheden en kies de vorm die het best bij jou past.
Inschrijven Kamer van Koophandel
Heb je bovenstaand eenmaal uitgewerkt, dan kun je je in gaan schrijven bij de Kamer van Koophandel. Je hoeft je daarna overigens niet zelf aan te melden bij de belastingdienst, dat doet de KvK voor je op het moment dat je ingeschreven bent.
Vergunningen
Afhankelijk van wat je product of dienst is, heb je mogelijk vergunningen nodig. Dat kan variëren van een milieuvergunning tot een omgevingsvergunning voor bijvoorbeeld een lichtbak op de gevel van je bedrijfspand. Iedere branche heeft zo zijn eigen regels en plichten waar je aan moet voldoen, o.a. ook op milieu en veiligheid. Zoek dit van tevoren uit en regel de juiste documenten.
Algemene voorwaarden
Als je een contract sluit, waarbij het niet uitmaakt of dat is met een leverancier, een klant of een andere relatie, dien je ervoor te zorgen dat je de algemene voorwaarden hebt vastgelegd en deze deelt met je relatie. Voorwaarden hebben betrekking op levering, betaling, verkoop en inkoop. Een belangrijk onderdeel dat je niet moet vergeten is hoe je omgaat met de privacy van je relaties in het kader van AVG.
Administratie
Dit is voor veel ondernemers niet het meest populaire, maar wel verplichte, onderdeel van het ondernemerschap. Als je dit echter meteen goed regelt, heb je voldoende overzicht over je uitgaven en inkomsten (facturen) en kun je tijdelijk bijsturen in je strategie. Je hebt het natuurlijk ook nodig voor de btw-afdracht en je belastingaangifte als ondernemer.
De administratie kun je ook (deels) uitbesteden bij een accountant of administratiekantoor, deze kan ook zorgen voor de controle van je boeken. Het kost wel iets, maar je krijgt er ook wat voor terug.
Klanten en opdrachtgevers
Vanuit je marktonderzoek weet je mogelijk al wie je klanten kunnen zijn, wellicht heb je zelfs al een paar contacten gelegd. Dit is goud waard. Mocht je nog geen (of niet genoeg) klanten hebben, dan is het belangrijk om goed na te denken over hoe je ze gaat benaderen. Laat zoveel mogelijk mensen in je omgeving weten van je onderneming. Zorg voor publiciteit door interviews te geven aan relevante media. Creëer online aanwezigheid in de vorm van een website en social media accounts. Laat ook jezelf zien op voor jou relevante evenementen.
Verzekeringen
Als ondernemer loop je allerlei risico’s. Voor iedere ondernemer kan dit anders zijn, niet alle ondernemers hebben alle verzekeringen nodig die er worden aangeboden. Zo scheelt het nogal of je bijvoorbeeld personeel in dienst hebt en gebruik maakt van een bedrijfspand met magazijn, of dat je als eenmanszaak puur een dienst levert vanuit huis. Neem dus een verzekeringsadviseur in de hand om te bepalen waar jouw risico’s liggen en waar je je tegen moet verzekeren. Een goede adviseur denkt ook met je mee naar de toekomst, mocht je bijvoorbeeld gaan groeien en aan uitbreiding of verhuizing durft te denken.
De meeste ondernemers hebben wel een vorm van een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering voor het geval dat er door jouw toedoen schade wordt toegebracht aan een ander. Maar ook bescherming van jezelf door bijvoorbeeld een kredietverzekering, waarbij je beschermd wordt tegen wanbetalers. In het begin van je ondernemerschap ben je er misschien niet zo mee bezig, maar om te zorgen dat je een inkomen houdt bij arbeidsongeschiktheid is het wel belangrijk om een AOV in overweging te nemen.
Gun jezelf een goede start en overleg met je financieel adviseur, loop binnen bij één van onze vestigingen en praat er eens over. Wij helpen je graag.