Veelgestelde vragen: Verandering van uw verzekering bij Nationale Nederlanden

Algemeen

Waarom krijg ik nieuwe polisvoorwaarden?

De laatste jaren is er veel veranderd op het gebied van verzekeringen. Dekkingen zijn beter geworden en het is makkelijker een verzekering op te zeggen. Ook zijn er meer regels gekomen om u als consument te beschermen. Uw oude voorwaarden hadden al die aanpassingen niet, vandaar dat u  nieuwe voorwaarden ontvangt.

Kan ik mijn oude polisvoorwaarden houden?

Nee, u kunt uw oude polisvoorwaarden niet houden. Wij zijn verplicht de wet- en regelgeving voor verzekeringen te volgen. Uw oude polisvoorwaarden voldoen hier niet meer aan. De laatste wet- en regelgeving is wel in uw voordeel. Verzekeringen zijn duidelijker, begrijpelijker en vaak uitgebreider geworden.

Mogen mijn oude polisvoorwaarden vervangen worden door nieuwe?

Ja, maar daar zijn wel wettelijke regels voor. Wij zijn verplicht u een brief te sturen waarin we uitleggen waarom we uw polisvoorwaarden vervangen. Ook moeten we de veranderingen tussen uw oude en uw nieuwe verzekering uitleggen. Als er negatieve verschillen zijn, moeten wij u dat laten weten. En wij dienen u te informeren dat het een voorstel is, dat u niet hoeft te accepteren. Neem hierover gerust contact met ons op.

Wat moet ik doen als ik de nieuwe polisvoorwaarden niet wil?

Neem dan gerust contact met ons op. Wij kunnen u uitleggen of de nieuwe polisvoorwaarden bij u passen. Kiest u ervoor om de nieuwe polisvoorwaarden niet te nemen? Laat ons dit dan schriftelijk weten. Doe dat binnen 30 dagen na de wijzigingsdatum op uw polisblad. Overleg gerust met ons als u wilt spreken over een alternatief.

Ben ik met de nieuwe polisvoorwaarden nog wel goed verzekerd?

Natuurlijk is het zo dat een verzekering bij u moet passen. Lees daarom de veranderingen tussen uw oude en nieuwe polisvoorwaarden. Bent u niet overtuigd? Neem dan contact op ons op.

Was de contractperiode van uw verzekering 5 of 10 jaar? Dan is dat nu 1 jaar. Waarom is dat veranderd?

Het is niet meer gebruikelijk om langer dan een jaar gebonden te zijn aan een verzekering.

Gaat er nog meer veranderen?

Ook de polisvoorwaarden van andere verzekeraars worden vernieuwd. Als u ook andere verzekeringen heeft via ons, dan kunnen daarvan de polisvoorwaarden vernieuwd worden.

Wat moet ik doen als de gegevens op het polisblad niet kloppen of als ik een andere wijziging wil doorgeven?

Wijzigingen kunt u aan ons doorgeven.

Wat moet ik doen bij schade?

U kunt uw schade doorgeven aan uw persoonlijk adviseur van ons kantoor.

Ik zie dat ik een TotaalPakket Particulier heb. Wat is dat?

Het TotaalPakket Particulier heeft u samen met ons opgesteld. Het bijzondere is dat u verzekeringen van meerdere verzekeraars kunt samenbrengen in het TotaalPakket Particulier. U krijgt korting, afhankelijk van het aantal rubrieken met daarin verschillende verzekeringen.

Voor elke extra rubriek in het TotaalPakket Particulier waarin u een verzekering afsluit, krijgt u 2% korting op de totale premie. Uw pakketkorting kan oplopen tot 12% als u in meer dan 6 rubrieken een verzekering heeft.

Inboedelverzekering

Ik zie dat de waarde van mijn inboedel is veranderd. Hoe kan dat?

Er kunnen twee redenen zijn waarom het verzekerde bedrag van uw inboedel is veranderd. Het kan zijn dat uw verzekerde bedrag is geïndexeerd. In dat geval is het verzekerde bedrag een klein beetje hoger geworden.

Een andere reden kan zijn dat uw verzekerde bedrag opnieuw vastgesteld is. Daarvoor zijn dan algemene gegevens gebruikt waarmee gemiddelden zijn berekend. De werkelijke waarde van uw inboedel kan anders zijn. Voor uw verzekering maakt dat niet uit, omdat u in dit geval garantie tegen onderverzekering heeft gekregen. Dat betekent dat u nooit te laag verzekerd bent. Ook niet als wij meer moeten uitkeren dan het bedrag waarvoor u verzekerd bent. Dan keren wij toch het hogere bedrag uit.

De verzekerde bedragen voor lijfsieraden, audiovisuele apparatuur of bijzonder bezittingen zijn te laag. Wat kan ik doen?

Als u de verzekerde bedragen wilt verhogen, kunt u een aanvullende dekking afsluiten. Neem hiervoor contact met ons op.

Ik wil mijn inboedel ook buitenshuis verzekeren? Hoe kan ik dat doen?

Om uw inboedel aanvullend ook buitenshuis te verzekeren, neemt u contact met ons op.

Woonhuisverzekering

Ik zie dat de waarde van mijn woonhuis is veranderd. Hoe kan dat?

Er kunnen twee redenen zijn waarom het verzekerde bedrag van uw woonhuis is veranderd. Het kan zijn dat uw verzekerde bedrag is geïndexeerd. In dat geval is het verzekerde bedrag een klein beetje hoger geworden.

Een andere reden kan zijn dat uw verzekerde bedrag opnieuw is vastgesteld. Daarvoor zijn dan algemene gegevens gebruikt waarmee gemiddelden zijn berekend. De werkelijke herbouwwaarde van uw woonhuis kan anders zijn. Voor uw verzekering maakt dat niet uit, omdat u garantie tegen onderverzekering heeft. Dat betekent dat u nooit te laag verzekerd bent. Ook niet als wij meer moeten uitkeren dan het bedrag waarvoor u verzekerd bent. Dan keren wij toch het hogere bedrag uit.

Aansprakelijkheidsverzekering

Waarom is de verzekerde som van mijn aansprakelijkheidsverzekering aangepast?

In de rechtspraak worden bij letsel tegenwoordig hogere schadevergoedingen toegekend. Het zou ongewenst zijn als uw verzekerde som niet hoog genoeg is om zo’n schadevergoeding te kunnen uitkeren. Het overige deel zou dan voor uw rekening zijn. Om die reden hanteren verzekeraars op dit moment een minimum verzekerde som van € 1.000.000,-. Had u een hoger verzekerd bedrag? Dan is het minimum verzekerd bedrag € 2.500.000.

Mijn dekking voor meer dan twee woningen vervalt. Is hier een alternatief voor?

De aansprakelijkheid voor schade door uw woning is verzekerd voor uw woonadres en één recreatiewoning binnen Europa die u eventueel af en toe verhuurd. Heeft u meer dan deze twee woningen of verhuurt u permanent en wilt u daar ook een aansprakelijkheidsverzekering voor? Neemt u dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Autoverzekering

Waarom is het verzekerde bedrag voor de WA-verzekering van mijn auto verhoogd?

De WA-verzekering van uw auto is een wettelijk verplichte verzekering. Ook de bedragen waarvoor u verzekerd bent, worden door de overheid bepaald. De bedragen zijn door de overheid verhoogd en wij hebben om die reden uw verzekerde bedragen aangepast.

Waarom is de korting op de premie veranderd?

Uw nieuwe voorwaarden hebben een andere B/M-ladder. Daarom is uw B/M-trede opnieuw vastgesteld. De korting bij de nieuwe trede staat op uw polisblad.

Ik zie nu twee B/M tredes op mijn polis. Ik had er eerst één. Hoe kan dat?

U heeft nu een B/M-trede voor uw WA-dekking en een B/M-trede voor Beperkt casco of Volledig casco. Een schade heeft alleen invloed op de B/M trede – en dus uw korting – waarop de schade betrekking heeft.

Ongevallenverzekering

Ik mag mijn verzekerde bedragen verhogen. Hoe doe ik dat?

Om de verzekerde bedragen van uw ongevallenverzekering te verhogen, neemt u contact met ons op.

Ik heb al een ongevallenverzekering vanaf het moment dat ik kind of scholier was. Wat is er veranderd?

U had in dit geval een beperkte dekking die paste bij een scholier of een kind. Wij hebben uw dekking nu sterk uitgebreid. Daar hoort ook een hogere premie bij. U gaat geleidelijk een hogere premie betalen. Elk jaar verhogen wij de premie iets totdat u de premie heeft bereikt die hoort bij uw nieuwe voorwaarden.

Rechtsbijstandverzekering

Ik kan zelf kiezen welke dekkingen ik wil op mijn rechtsbijstandverzekering. Hoe kan ik dat aanpassen?

Om de dekking op uw rechtsbijstandverzekering aan te passen, neemt u contact op met ons.

Doorlopende reis en annuleringsverzekering

Ik kan zelf kiezen welke dekkingen ik wil op mijn verzekering. Hoe kan ik dat aanpassen?

Om de dekking op uw verzekering aan te passen, neemt u contact op met ons.

Op mijn polis staat dat mijn kinderen zijn meeverzekerd. Ik heb geen kinderen. Of mijn kinderen zijn uitwonend en hoeven niet meeverzekerd te worden. Waarom is dat aangepast?

Bij uw verzekering ontbrak de informatie of uw kinderen wel of niet meeverzekerd moesten worden. We hebben daarom gekeken naar de verzekerde personen op een andere verzekering van u. Op die verzekering staat dat u een gezin heeft of samenwonend bent. Om te voorkomen dat uw kinderen niet zijn meeverzekerd terwijl dat wel de bedoeling was, is in de omschrijving ‘met kinderen’ toegevoegd. Dit heeft geen invloed op de hoogte van de premie. Heeft u geen kinderen of hoeven die niet meeverzekerd te worden? Dan passen we uw verzekering(en) graag voor u aan.

Oldtimerverzekering

Waarom is het verzekerde bedrag voor de WA-verzekering van mijn oldtimer verhoogd?

De WA-verzekering van uw oldtimer is een wettelijk verplichte verzekering. Ook de bedragen waarvoor u verzekerd bent, worden door de overheid bepaald. De bedragen zijn door de overheid verhoogd en wij hebben om die reden uw verzekerde bedragen aangepast.

Toercaravanverzekering

Ik kan zelf kiezen welk eigen risico ik wil. Hoe kan ik dat regelen?

Om uw eigen risico aan te passen, neemt u contact op met ons.

Motorverzekering

Waarom is het verzekerde bedrag voor de WA-verzekering van mijn motor verhoogd?

De WA-verzekering van uw motor is een wettelijk verplichte verzekering. Ook de bedragen waarvoor u verzekerd bent, worden door de overheid bepaald. De bedragen zijn door de overheid verhoogd en wij hebben om die reden uw verzekerde bedragen aangepast.

Waarom is de korting op de premie veranderd?

Uw nieuwe voorwaarden hebben een andere B/M-ladder. Daarom is uw B/M-trede opnieuw vastgesteld. De korting bij de nieuwe trede staat op uw polisblad. 

Direct contact
Stel uw vraag
Afspraak maken

Het laatste nieuws

Meer nieuws
Veelgestelde vragen: Verandering van uw verzekering bij Nationale Nederlanden
Direct contact

Veldsink Adviesgroep Nuenen

  • Telefoon

    040-2635900
  • E-mail

    nuenen@veldsink.nl
  • Adresgegevens

    De Pinckart 11
    5674CB Nuenen

  • Openingstijden

    Van maandag t/m vrijdag geopend van 08.30 uur tot 17.00 uur *

Stel uw vraag

Wij staan u graag te woord! Vul uw vraag en gegevens in en wij reageren zo snel mogelijk.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Afspraak maken