Phishing: Hoe herken je het en wat moet je doen?

Gepubliceerd op 12 augustus 2019

Betalen en sparen

Krijg je een e-mail van je bank om je gegevens te controleren? Of een telefoontje met een dezelfde vraag? Wees dan alert. Hier kan sprake zijn van phishing: een manier waarop criminelen jouw gegevens proberen te ontfutselen. Lees hieronder hoe je phishing herkent en wat je moet doen. Zoek bij twijfel altijd even contact met één van onze adviseurs! 

Phishing gebeurt bijvoorbeeld per e-mail en telefoon. Er zijn zelfs voorbeelden bekend van criminelen die zich via WhatsApp voordoen als een familielid en om je geld vragen.

Phishing per e-mail of sms

Vaker komt het voor dat je een mail of sms krijgt die van je bank lijkt te zijn. Daarin staat het verzoek om ter controle je persoonlijke gegevens, zoals jouw naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummer(s) en pincode(s) in te voeren op een website. Deze website lijkt echt, maar is in feite volledig nagemaakt. Ook kan er worden gevraagd om een telefoonnummer te bellen, omdat anders je rekening geblokkeerd wordt.

Phishing via de telefoon

In andere gevallen kan de crimineel je bellen en zich voordoen als je adviseur. Hij of zij vraagt dan bijvoorbeeld om jouw pincode(s), omdat er problemen zouden zijn met je rekening en de medewerker wil controleren of alles in orde is. Voor alle situaties geldt: trap er niet in.

Hoe herken je valse e-mails of telefoontjes?

Het is allereerst belangrijk om te weten dat een bank, creditcardmaatschappij, internetprovider of andere organisatie nooit per e-mail of telefoon vraagt om jouw inlogcodes of wachtwoorden door te geven. Wordt deze vraag toch gesteld? Werk er dan niet aan mee. En klik niet op een link die van een betrouwbare organisatie lijkt te zijn. Ze kunnen er bedrieglijk echt uitzien: zelfs met het logo van de organisatie of de naam van jouw contactpersoon. Let verder op de volgende punten:

  • Vaag of onduidelijk e-mailadres.
  • Algemene aanhef, bijvoorbeeld: Geachte heer/mevrouw of Beste klant.
  • De vraag om op een link te klikken om je persoonlijke gegevens te controleren. Hetzelfde geldt voor een bijlage. Zo proberen criminelen software op jouw computer te installeren.

Neptelefoontjes herken je vaak aan het volgende:

  • Er wordt gevraagd naar persoonlijke gegevens, zoals rekeningnummer(s) en inloggegevens.
  • Je krijgt de vraag om je computer op te starten, zodat degene die jou belt zogenaamde problemen op kan lossen.

Wat kun je zelf doen?

  • Nu je weet dat phishing bestaat, wees ervan bewust dat criminelen jouw gegevens graag willen bemachtigen. Wees altijd heel erg kritisch voordat je jouw (persoonlijke) gegevens afgeeft.
  • Bedenk dat jouw bank je nooit zal vragen om beveiligingscodes, dus nooit per e-mail, sms en telefoon. Je kunt valse e-mails melden bij de bank die geïmiteerd wordt.
  • Gebruik een spamfilter. Verwijder e-mails waarover je twijfels hebt direct.
  • Klik niet zomaar op links.

Heb je toch persoonlijke gegevens gegeven aan een phisher, of stuit je op onverwachte zaken bij het internetbankieren? Meld dit dan direct bij je bank. Wil je graag meer weten over phishing of hierover advies krijgen? Dan helpen onze adviseurs je heel graag verder. Loop binnen bij een vestiging bij jou in de buurt, of neem telefonisch contact op!

Bron: RegioBank

Direct contact
Stel uw vraag
Afspraak maken
Phishing: Hoe herken je het en wat moet je doen?
Direct contact

Veldsink Advies Nuenen

  • Telefoon

    040-2635900
  • E-mail

    nuenen@veldsink.nl
  • Adresgegevens

    Park 26 - 28
    5671GA Nuenen

  • Openingstijden

    Van maandag t/m vrijdag geopend van 08.30 uur tot 17:30 uur *

Stel uw vraag

Wij staan u graag te woord! Vul uw vraag en gegevens in en wij reageren zo snel mogelijk.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Afspraak maken

  • Datumnotatie:DD dash MM dash JJJJ